A Gaude Izlandon

Az izlandi útról hazatérve a JAMH-ban zenés élménybeszámolót tartottunk fotókiállítással és kóstolóval. A beszámolóról nagyszerű videó készült.

Az ott készült videók is külön lapon vannak.

Vaczula Krisztina festménye és versek is születtek izlandi élményeink alapján: Barcs Ágnes verse és Benkó-Tóth Andrea verse.

Az alábbi összefoglaló a 2022. október 21-én elhangzott útibeszámoló kissé módosított változata. A beszámolót Barcs Ágnes, Bátorfi Edit, Benkó Tóth Andrea, Dóczy Katalin, Fülöp Károly, Kiss Zoltán és Németh András kórustársaink tartották. Az oldalon látható fényképek java része is az ő előadásukból való.

Előzmények

Két évtized alatt többször jártunk külföldön és számos helyről fogadtunk vendég kórusokat is. Több izlandi kórussal volt alkalmunk találkozni, hiszen első karnagyunk, Utassy Ferenc, huzamosabb ideig élt és dolgozott, szervezte a zenei életet Izlandon. A Kórusban felötlött a gondolat, milyen fantasztikus volna eljutni egyszer Izlandra is.

2021 novemberében, 20 éves jubileumi koncertünkre készülődve a szándék immár tervezési fázisba érkezett. Utassy Ferenc, aki többek között hivatásos utazásszervező is, pontos programtervet és költségvetést tárt elénk. Mi pedig próbáltunk és spóroltunk, pénzt gyűjtöttünk, hiszen egy ekkora útra vállalkozni anyagilag sem kis teher. Egy év telt el a részletek befizetésével és a próbákkal. Közben jött a válság, háború és megannyi tényező, melyek derékba törhették volna ezt a nagy vállalkozást, de nem így történt. Töretlenül haladtunk célunk felé. Az Izlandon megszólaltatni szándékozott műveket először gödi közönségünk előtt mutattuk be 2022. szeptember 11-én, az alsógödi Szent István templomban. Úgy éreztük, felkészültünk a nagy utazásra.

Első nap, 2022. szeptember 20.

A ferihegyi repülőtéren.

Szeptember 20-án családtagjainkkal együtt, majd hatvanan, nagy izgalmak közepette, masszív téli ruházatban érkeztünk a Liszt Ferenc repülőtérre, majd némi várakozás után felszálltunk a WIZZAIR reykjavíki járatára, ami 4 óra 20 perc alatt, átszelve Európát és a fél Atlanti Óceánt, szerencsésen földet ért az izlandi fővárosban. A keflavíki reptéren egy daliás viking, aki főállásban minisztériumi főosztályvezető, mellékállásban buszsofőr, várta a nagy kalandra érkező gödieket.

Buszunk, és viking vezetőj: Jon

Szállásunkra, Kópavogurba - Reykjavík modern külvárosába - érkeztünk. Első izlandi esténket próbával töltöttük, a másnapi fellépésünkre készülve.

Próba a kopavoguri szállodában

Második nap, 2022. szeptember 21.

Az elnöknél

Bessastaðir, templom és elnöki rezidencia

Szeptember 21-én reggel beöltöztünk kórustársunk, Kesserű Andrea tervezte fellépő ruhánkba, buszra szálltunk, amit természetesen viking főosztályvezetőnk vezetett. A Hattyú-félsziget felé vettük az útirányt, ahol Bessastaðirba, Guðni Th. Jóhannesson köztársasági elnökhöz voltunk hivatalosak. Az elnöki hivatal fogadótermében Johannesson elnök úr köszöntött bennünket. Rövid beszédében a zene, a kultúra mérhetetlen kapcsolatépítő erejét hangsúlyozta. Köszöntését, Utassy Ferenc karnagy vezényletével az „Úr útsae rísa Islandsfjöll” kezdetű izlandi, a haza szeretetéről szóló dallal viszonoztuk, vendéglátónk nagy örömére. Guðni elnők úr feltette a Facebook oldalára az énekünket.

Ur Utsæ Risa
Izland elnökének éneklünk.

A magyar dallamok sem maradhattak ki ebből az ünnepélyes, mégis derűs, szívélyes pillanatból, így Földvári Mátyás karnagyunk vezényletével Bárdos Lajos „Régi táncdal” c. művével köszöntöttük immár magyarul az elnök urat. Ezután búcsúzóul, a kedves invitálásnak eleget téve, közös kávézáson vettünk részt. Az elnöki rezidencián tett látogatás kórusunk számára igen megtisztelő és felemelő esemény volt.

Hangverseny a Hallgrímskirkjában

Az impozáns Hallgrímskirkja.

Programunk Reykjavíkban folytatódott a Skólavörduheidi dombon épült Hallgrímskirkjában, mely templom a világ egyik legjobb orgonájával büszkélkedhet. A templom egyik közösségi termében lázasan készülődtünk a nagy fellépésre. Minden pad megtelt, a közönség izgatott várakozása megfeszítette a levegőt, bennünket pedig eltöltött valami fenséges, magasztos érzés. A két részből álló ünnepi hangverseny bevezetőjében Utassy Ferenc, - aki 18 éven át volt a Gaude karnagya, Izland tiszteletbeli főkonzulja Magyarországon, korábban Izlandon kántor, számos kórus karnagya, zeneiskolai igazgató és orgonista - röviden bemutatta a hallgatóság előtt kórusunkat és az elhangzó műveket, melyekkel 40 év után, maga is elköszönni szándékozott a zenei pályájától.

Utassy Ferenc konferál a Hallgrimskirjában.

A közel másfél órás koncert első részében Földvári Mátyás, kórusunk karnagya vezényelte az utóbbi két év dalaiból összeállított válogatást, a második részben pedig Utassy Ferenc dirigálta a korábbi időkben tanult műveket, köztük az izlandi darabokat is. A ráadásként énekelt izlandi mű dallamába, meglepetésünkre bekapcsolódott a templom csodálatos orgonája is, amit Björn Steinar Sólbergsson orgonaművész szólaltatott meg. A közönség elragadtatva, állva tapsolt. Tiszteletünkre a templom belső tere, kórusruhánkkal megegyező kék színben ragyogott, vendéglátóink figyelmességének és a modern világítástechnikának köszönhetően. Könnyes szemekkel mosolyogtak ránk és a baráti érzés, a szeretet csodálatos örvénye ragadott magával minden jelenlévőt.

A Gaude nagy sikert aratott.

A hangversenyen elhangzott

Kodály Ének Szent István királyhoz
  • Páll Ísolfsson: Úr útsæ rísa Íslands fjöll

Bálna-fjord

A felemelő, lélekmelengető pillanatok múltával, izgalommal, várakozással telve kapkodtuk magunkra a hátizsákból előhúzott túraöltözéket, majd buszra szállva indultunk a nyugati fjordok felé, első állomásként a Bálna-fjordba (Hvalfjörður). A fjord fontos szerepet játszott a második világháborúban és a hidegháború idején mint a brit és amerikai hadihajók kikötője. Manapság bálnafeldolgozó üzeméről is nevezetes. Olyan szerencsénk volt, hogy nem csak az üzemet és bálnavadász hajót, hanem partra vont, feldolgozásra váró bálnát is láttunk.

Zsákmány a bálnafeldolgozó üzemben.

Reykholt

Snorri szobra Reykholtban.

Meglátogattuk a borgarnesi tanyavilágban az 1179–1241 között élt legfontosabb izlandi költő és államférfi, Snorri Sturluson lakóhelyét Reykholtban. Az ő emlékét őrzi a még ma is megtekinthető Snorralaug, az első kör alakú medence, amit már a XII–XIII. századi Eddák néven ismert sagákban is megemlítenek, melyek lejegyzése szintén a fent említett férfiú nevéhez fűződik.

Snorri fürdőmedencéje.

Nemcsak mint pihenő- és tisztálkodó helyként tesznek említést a medencéről, hanem egy helyről szólnak, ahol a forró vízben üldögélve az ember találkozhat a barátaival, hogy megvitassák a világ dolgait. Ez az igény már akkor is az emberek sajátja volt és hagyománnyá válva, gyakorlatilag azóta is töretlen: a kis körmedencék máig az izlandi szociális élet legfontosabb színtereinek számítanak, amit minden bizonnyal elősegít az is, hogy még a legnagyobb fürdőkben sem szokták őket túlméretezni – így aztán a szorosan egymás mellett ülők előbb-utóbb akkor is szóba elegyednek egymással, ha eredetileg ez nem állt szándékukban.

Hraunfossar, Grábók

A legszebb szinekben pompázott a láva vizesés.

Késő délután Borgarfjarðarban a Hraunfossar lávavízesést csodálhattuk meg. A nap utolsó sugarai a 3300 éve nyugalomban lévő Grábrók vulkán kalderája peremén talált bennünket immár fáradtan, és a szitáló esőben csuromvizesre ázottan. Ennek ellenére mégis ihletetten, csodálattal szemléltük a természetnek, az őserőknek elénk táruló, ámulatba ejtő, szigorú szépségét.1

A Grábók vulkán krátere.

Kórustalálkozó

Szállásunk felé még egyszer megálltunk Garðabær-ban, ahol régi ismerősökkel találkozhattunk. A 2014-ben Gödre látogató Kvennakór kórus vendégül látott minket egy kis halpástétomos vacsorára, közös éneklésre. A jóízű beszélgetés közben felidéztük a nyolc évvel ezelőtti, gödi templomkertben, közösen elköltött gulyásebéd emlékét.

Harmadik nap, 2022. szeptember 22.

Þingvellir

Þingvellir, távolban az elnöki nyaraló.

Csütörtökön a Þingvelliri Nemzeti Parkba utaztunk, ahol átsétálva az ősz csodálatos színeibe öltözött sziklák között az Európát Amerikától elválasztó tektonikus törésvonalat csodálhattuk meg. Ezen a helyen alakult meg az Althingi, az izlandi parlament 1000 évvel ezelőtt, és döntötte el, hogy a nép felveszi a kereszténységet.

A Gaude az ősi izlandi törvénydombon.

Itt, a Törvénydombon énekeltük el repertoárunk legszebb zsoltárát, amihez akusztikát a többtíz méter magas sziklafalak szolgáltattak.

A közelben zuhogó Öxarárfoss vízesésnél előtűnt az utunk alatti első szivárvány.

A szivárvány az Öxarárfossnál.

Gejzyr

Folytattuk utunkat a híres Gejzyr-hez, amely minden gejzír névadója. Mellette a Köpülő (Strokkur) 5-10 percenként lövellte 20 méter magasba 80-100 fokos vizét.

Strokkur, a ma is működő gejzír.

Gullfoss

Innen az Aranyvízeséshez buszoztunk, ahol irdatlan víztömeg zuhant természet alkotta kaszkádokon (lépcsőkön) át a mélybe, szivárványban gyönyörködtetve minket.2

Gullfoss, az aranyvizesés.

Skálholt

A skálholti székesegyház.

A természet hangjait ismét a lélek hangja váltotta fel a Skálkholt-i dómban, Izland legfontosabb hitéleti központjában, ahol annak idején a Gaude első karnagya berobbant Izland zenei életébe. A két karnagy vezényletével itt egy félórás öröméneklést tartottunk. A hallgatóság soraiban a hozzátartozóinkon kívül örömmel fedeztük fel az előző napi, reykjavíki koncertünkön már feltűnt arcokat, akik ide is követtek bennünket.

A Gaude a székesegyházban énekel.

A legjobban sikerült talán ez:

Liszt: Salve Regina

Sky Lagoon

Izlandon nagy kultusza van a melegvizű fürdőknek. Nem régen nyílt a szálláshelyünktől nem messze levő Sky Lagoon élményfüdrő: lávasziklák között, a szabad ég alatt a tengerre nyíló meleg medencében lubickoltunk, énekeltünk is.

Negyedik nap, 2022. szeptember 23.

Eyrarbakki

Izland leöregebb faháza, népművészeti múzeum.

Szeptember 23-án, pénteken, a déli parton haladva értünk Eyrarbakki halászfaluba, ahol az ország legöregebb háza áll 1765-ből. Sétáltunk a tengerparton és a házak között. Busszal elhaladtunk a közeli börtön mellett.

Seljalandsfoss

A körbejárható vizesés.

A következő megálló a Seljalandsfoss vízesés volt, aminek érdekességét fokozta, hogy a zuhatag körbejárható, be lehet sétálni a vízesés belső oldalára is.

Sólheimajökull

A Sólheimajökull gleccser itt válik folyóvá.

A víz világát a jég világa követte. A Sólheimajökull gleccsernél elhaladtunk az Eyjafjallajökull vulkán mellett, amelynek 2010-es kitörése oly sok galibát okozott a nemzetközi repülésben.

Reynisfjara

Reynisfjara partja, háttérben Dyrholaey.

Innen a Reynisfjara fekete vulkáni hamuval borította óceánpartjára utaztunk, amelynek elképesztő vulkáni szerkezetű sziklafala zenélő süvítő széllel, a koromfekete partra kifutó hófehér tarajos óceáni hullámok morajlásával adott koncertet nekünk.

Skógafoss

Skógafoss, erdő vizesés, pedig erdő közel s távolban nincs.

Lenyűgözve indultunk hazafelé, de még megálltunk a Skógafoss vízesésnél, amely vízből és napsugarakból felépült szivárványszőnyeget terített lábunk elé. Aki felsétált ezen a szőnyegen, ázott verébként, de gyermeki mosollyal az arcán tért vissza.

Ötödik nap, 2022. szeptember 24.

Höfði ház

Kórustagok a Höfði háznál.

Másnap, szombaton, Reykjavík leghíresebb épületénél, a Höfdi háznál indult a nap, ahol 1986-ban Ronald Reagan amerikai elnök és Mihail Gorbacsov szovjet pártfőtitkár lezárták a hidegháborút és megindulhatott a békés átmenet.

Városnézés Reykjavikban

A katolikus székesegyház Reykjavikban.

Innen városnézésre indultunk. Betértünk a katolikus templomba, ahonnan rövid éneklés után a városházán Izland makettjének, majd a belső tó partján a kockafejű hivatalnok szobrának megtekintése következett.

Az ismeretlen bürökrata emlékszobra. Magnús Tómasson alkotása.

Ezt követően a parlamenthez sétáltunk és az előtte álló Jón Sigurssón függetlenségpárti politikus szobra mellett kaptunk betekintést idegenvezetőnktől az ország politikai fejlődésébe.

Harpa, üvegpalota, koncertterem.

Sétánk során betérhettünk a világhírű Harpa koncertterembe, ami a helyi MÜPA-nak tekinthető.

Viking tanya, a Fjaran vendéglő.

Később Hafnarfjörður-ban a Vikingtanyán pihentünk meg, ahol kávé és a híres almás sütemény mellett az egyik izlandi dallamra írt saját szövegünkkel köszöntük meg első karnagyunknak a különleges utazás megszervezését és az összes együtt töltött időt.

Az Ur Utsæ átköltését énekeljük

A csasztuska szövege itt olvasható.

A dalostársak egy része péntek este hazaindult.

Krysuvik

Kénköves völgy, bugyogó hőforrások Krysuvikban.

A reptér felé véve az irányt, még megnéztük a krysuvik-i kénköves iszapvulkánokat.

Mielőtt a reptérhez értünk, még egy pillantást vetettünk a viharos szélben az eurázsiai és amerikai kéreglemezek törésvonalára. Aki a törésvonal fölötti híd (Brúin milli heimsálfa) közepén ügyesen helyezkedett, elmondhatta, hogy egyik lába Amerikában, a másik Európában van.

Híd a kontinentális törésvonal fölött.

Aznap este vacsora közben feszült figyelemmel követtük a hazafelé tartó Wizzair járatot a flight radaron az időközben beköszöntő cudar időjárás miatt. Nagy megkönnyebbülést hozott az első visszajelzés Budapestről a szerencsés megérkezésről.

Hatodik nap, 2022. szeptember 25.

Szeptember 25-én vasárnap a Gaude Izlandon maradó csapata a dél-keleti országrészbe indult volna, de megmutatta magát az igazi izlandi időjárás: hatalmas ciklon érkezett Izland fölé 260 km/h sebességű széllel, így a városból kivezető utakat lezárta a hatóság. Nem tudtuk elhagyni Rejkjavikot.

Seltjarnarnes-i Grotta

A világítótorony.

A kényszerpihenő alatt gyönyörködhettünk a viharos óceán látványában a Seltjarnarnes-i Grotta világítótoronynál.

A víz felett ezernyi madarat láttunk, mint valami látogatók nélküli madárrezervátumban. 3

Katolikus templom Reykjavikban

Az útlezárás ideje alatt a reykjaviki katolikus templom magyar orgonistájától meghívást kaptunk a fél 11-kor kezdődő ünnepi misére, és az azt követő közös kávézásra, kis csevegésre. Akik részt vettek a misén, a bejáratnál kihelyezett kottákat kézbe véve lelkesen csatlakoztak a templomi kórushoz. A többiek addig a főváros sétáló utcáján korzóztak a szélben.

A mise végére a városból kivezető utak megnyíltak, így folytathattuk újratervezett programunkat.

Dyrholaey

Az elefánt szikla is látható ezen a képen.

Első megállónk a Dyrholaey sziklaszirt volt, ahonnan megtekintettük a világ egyik legszebb tengerpartját. A szirten álló világítótorony körül a 120 km/h-s szél néhány óvatlan útitársunkat szó szerint ledöntött a lábáról. Értelmet nyert a kilátó mellett húzódó lánc, amelybe kapaszkodva sikerült körbejárni a sziklaszirtet, és közben csodálatos képeket készíteni az innen teljes szépségében feltáruló fekete partról.

Az elefánt szikla mindenki számára emlékezetes marad.

A sziklaszirtre vezető szerpentin lefelé még félelmetesebbnek tűnt a buszból, amely leérve immár szó szerint szelek szárnyán vitorlázott tova, mivel a szél a gázpedál érintése nélkül is előre vitte a hatalmas járművet. Elmentünk, ameddig lehetett…

Vik

Vik temploma, izlandi lovak.

A következő megálló Vík városában volt, ahol miközben vártuk az előttünk álló útszakasz megnyitását, a helyi kézműipar ízléses darabjait is szemügyre vettük. Egy pillantás a tengerre, és tovább utaztunk.

Izlandi gyapjúpulóverek, ajándéktárgyak.

A buszból jól láttuk a fenyegető szélvihar színeit.

Még egy tervezettnél hosszabb pihenő következett, mert a szálláshoz vezető utolsó útszakasz is le volt zárva. Közben már azt a részt is lezárták, amerről érkeztünk. Mindezek ellenére fel sem merült bennünk, hogy nem jutunk el úti célunkhoz, köszönhetően a csodás tájnak, a kellemes társaságnak, profi idegenvezetőnknek és sofőrünknek.

Mohafedte lávamezők.

Az előttünk végre megnyílt út egy holdbéli tájon vezetett át, fekete és moha-zöld végtelen láva-mezők között.

Fjarðarárgjúlfur

Fjardragljufúr.

A lenyugvó nap fényében csodálhattunk meg a Fjarðarárgjúlfur kanyont. Ez a megvilágítás különleges ajándék volt a természettől.

Estére – valóban csodával határos módon – megérkeztünk következő bázisunkra, Kirkjubæjarklaustur-ba, a Laki Hotelbe.

Laki Hotel

Másnapi programunkat is az utak megnyitásához kellett igazítani.

Napfelkelte a Laki szállodától.

Reggel a szállodából megcsodálhattunk egy gyönyörű napfelkeltét, majd…

Hetedik nap, 2022. szeptember 26.

Manók vizesése

Stjórnarfoss

Egy közeli vízesésnél, a Stjórnarfoss-nál kezdtük a napot, ami az itteniek szerint az északi hiedelemvilágban igen befolyásos tündérek, manók lakhelye.

Izland legrégebben álló temploma - Núpsstaðakirkja

Ősi tőzegtemplom.

Utassy Feri elvezetett minket az ősi Núpsstaðakirkja tőzegből épült templomba. A templom ma a Nemzeti Múzeum kezelésében van, de turisták számára (kivéve minket :-) nem látogatható, mert magánterületen van: a két Hanneson testvér tanyáján. A testvérek - akárcsak őseik -, ezen a nagy kiterjedésű tanyán gazdálkodtak még a XXI. század elején is, amikor már mindketten 90 évesek is elmúltak.

A lakók tanyája a XX. században épült, de a gazdasági épületek jórészt tőzegházak.

Lényegében érintetlenül látható a ház, ahol laktak és a melléképületek is. Felemelő és szívszorító élmény. A templom nagyon kicsi, félig a földben van, mint a többi tőzegház, nem csak lélekben, hanem fizikailag is meghajolva kell belépni. Az oltáron az 1789-es év olvasható, de a leírás szerint már 1200-ban állt itt templom. A templom mögött sírkert, itt van eltemetve a tanya két utolsó lakója is.

Az öreg testvérpár sírja a templom mögött.

Fjallsarlón, Jökulsárlón

Szivet formál a gleccser a Fjallsarlónnál.

Utunk legtávolabbi célja a Vatnajökull Nemzeti Park volt. Itt terül el Európa legnagyobb jégmezeje, amely most ragyogó napfényben mutatta meg magát az ámuló látogatóknak. A 100-140 km/órás szélben kapaszkodva csodáltuk a gleccser folyón utazó óriási jégtömböket, a közöttük úszkáló fókákat.

Jégborjak a Jökulsarlónnál.

A keskeny partmenti síkságon futó úton visszafelé a buszt többször is borulás fenyegette az erős széllökések miatt.

Sarki fény

Bámulatos pompa a sarki fény!

A viszontagságokért cserébe vacsora után a csillagos ég csodás északi fényjátékban szerencséltetett minket.

Hazatérés, 2022. szeptember 27.

Szeptember 27., indulás haza. 20 év után teljesült egy álom. Sok csodát láttunk a tűz és jég birodalmában. A viking történelem, az ónorvég nyelv és irodalom, a páratlan zenei barátságok mind-mind megannyi izgalmas pillanattal gazdagítottak. Megtapasztaltuk azt is, milyen kicsiny az ember a világformáló erőkhöz képest, és milyen naggyá tud lenni figyelő szeretete által.

A Gaude építette zenei híd ezúttal egy meglehetősen nagy földrajzi távolságot ívelt át, és sokak szívét melengette a hideg Északon.

1. Itt következett az izlandi geológiáról szóló ismertető Németh András kórustársunktól. ↩︎

2. Itt következett az izlandi állatokról szóló ismertető Dr. Dóczy Katalin kórustársunktól. ↩︎

3. Itt következett az izlandi madarakról szóló ismertető Kiss Zoltán kórustársunktól. ↩︎