Báli Péter

Báli Péter a Gaude kórus régi kedves barátja. Felesége, Inke oszlopos alapító tag kórusunkban. Pétert 2022 januárjában Göd Város Alkotóművésze díjjal tüntették ki. 2022 augusztus 21-én tragikus hirtelenséggel elhunyt.

Ez a weblap jórészt annak a javaslatnak az alapján készült, amit a 2022 januárjában kapott kitüntetésre adott be a Violin Alapítvány. A képek egy részének forrása a Gödi Hírnök cikke.

Báli Péter festményei előtt

Báli Péter festményei előtt

Báli Péter biológia- és rajz szakos tanár, informatikus, könyvtáros, festőművész. Nagyszülei révén került Újpestről Gödre, és a főiskola végeztével – szintén pedagógus – feleségével itt alapított családot; ahogyan ma már felnőtt gyermekei is.

Igazi polihisztor: alkotóművészi tevékenysége mellett a pedagógia területén is különleges, előremutató szemléletet képvisel; LogIQs GrafIQs elnevezésű egyedi módszerének, melynek képzőművészeti alkotásai is eszközéül szolgálnak, az a célja, hogy a fiatalokat játékosan tanítsa meg a ma egyre fontosabbá váló problémamegoldó, logikus gondolkodásra.

Szerény, csendes személyisége mögött egy, a világról annak mély összefüggéseit firtató tudós művész alakja húzódik meg, aki bármikor szívesen osztja meg tudását közösségekkel, játszani, alkotni, tanulni vágyó fiatalokkal, vagy éppen felnőttekkel.

A világról alkotott esetenként ironikus véleménye, szarkasztikus humora grafikáin, festményein és írásaiban is tetten érhető.

Számos logikai játék szerzője, a Mensa HungarIQa tagja.

Művészeti és oktatási tevékenysége:

Tanulmányait Budapesten, Egerben, illetve Szegeden végezte, utoljára a Magyar Iparművészeti Egyetemen végzett 2001-ben.

A Könyves Kálmán Gimnáziumban nagy hatást tett rá rajztanára Gábor Béla, akinek Szókontor Pállal működtetett rajziskolájába is járt. Dobrovits Ferenc és Doór Ferenc magántanítványaként ismerkedett a festészeti technikákkal. Az újpesti „Derkóban” Banga Ferenc és Szabados Árpád (1974-1976), Egerben Seres János és Blaskó János (1976-1980), a Pedagógus Képzőművészeti Stúdióban (1985-1990) Fischer Ernő hatott rá.

Báli Péter a festők azon típusához tartozik, akik nem a szubjektív lelki tartalmak kivetülésével alkotják műveiket, hanem a külvilágban a külvilágból vett élmények belső feldolgozása során keletkező esszenciális tartalomból készíti el munkáit. Az eredeti élmény mégis a természet adta finom mikrokozmosz végtelen, megismételhetetlen és soha nem egyforma vagy azonos formációit hozza létre alkotásaiban.

Kísérletezőkedve új és új képi és technikai problémák megoldására ösztönzi változatos eszközökkel. Művei általában sorozatok, melyekben egy-egy témát sokrétűen vizsgál. Festményein is egyfajta grafikusi látásmód tükröződik, melyek témájukban gyakran feszegetik a zenei és a képi világ kapcsolatát. Képeiben a szociális kérdések filozofikus módon jelennek meg.

Publikációiban főleg vizuálpedagógiai kérdésekkel foglalkozik, részt vett az OM-OECD „Informatika és az oktatás minősége” című kutatásban. Szakértőként dolgozott az UNESCO Információtechnológiai Központ Videostúdiójának „Számítógéppel segített tanulás” c. filmsorozatában. Az EPICT program V1 Képalkotás modul anyagának lektorálását végezte. Részt vett a ROIP program kibővítésében a vizuális fejezet kidolgozásával. Az O.T.Sz. Rt. Oktatási igazgatójaként a MindLab program magyar viszonyok közötti terjesztésén dolgozott.

Később a LogIQs GrafIQs oktatási program megalkotása és kidolgozása vált hivatásává, amely – képzőművészeti alkotásinak segítségével – a gyermekek és fiatalok logikai gondolkodásának fejlesztését segíti elő.* Logikus gondolkodásra épülő vizuális pedagógiáját így fejti ki a Bolyai János Matematikai Társulat szemináriumán https://www.bolyai.hu/eloadasok-szeminariumok-2016